bertunang: agak- agak la..

Haha..ni bukan nak wat batas untuk bercucuk tanam ye.. kita nak citer tentang batasan bila dah bertunang. Yang penting aku belum bertunang lagi, entah berapa tahun gajah lagilah lamanya nak tunggu cik abang aku tu masuk meminang,lalala(ops!! Muda lagi,not ready yet.. ilmu belum penuh di dada)..kiranya masih single lagi la. Tips ni aku kira untuk ingatan kita bersama..perlu ni, wajib tahu dan amalkan walaupun nampak macam remeh!!



Tips 1
Kita semua perlu tahu komitmen semasa kita bertunang itu ada tetapi amat sedikitlah ye. Bukannya dah bertunang maknanya perlu duk bersama 24jam berkepit macam belangkas. Yang lelaki tidak wajib memberi nafkah. Yang perempuan pula tak wajib taat setia, minta izin bagai bila nak keluar pergi mana- mana. Jangan nak menggatal setakat nak keluar 20 langkah depan rumahpun nak minta izin tunang..melampau la tu yunk oi!!. Para- para sakura kaum adam juga tidak wajib nak sediakan rumah dan para sakuri gegurl jangan nak menggedix p kemas rumah tunang. Dah halal nanti lantak korangla nak kemas rumah tu sampai jadi  apa pun, tak perlukan bantuan Eric Leong nye puuunn kan.

Tips 2
bercinta biar 1,berkawan biar 1000.
komitmen yang hanya perlu diberikan oleh perempuan yang menjadi tunangan orang ni hanyalah dia perlu setia dan tidak menerima pinangan pihak lain kecuali selepas pertunangannya putus. Jangan cinta lama datang bertaut kembali sudahlah ek, minta dijauhkan..

Tips 3
orang asing,hehe.(google images)
Seorang wanita pada tunangnya masih lagi dikira ‘orang asing’. Kalau yang perempuan berjumpa ayah si lelaki ni tadi dalam tempoh pertunangan masih belum boleh mencium tangan bakal mertua  sebab masih title ‘bakal’ lagi,hehe..ok serius, sebabnya ayah si lelaki ini pun masih lagi dikira ‘orang asing’ kepada perempuan tersebut.

(p/s:Apa yang penting iman mesti kuat sepanjang tempoh pertunangan. Jangan 
dijadikan sebagai lesen untuk bebas tanpa batas  pula..bawa- bawalah bersabar sikit.
Kalau dah jodoh tak ke mana, nie ingatan tuk aku juga ni..akan datang.)

No comments: